Rökhuset



Då så var det klart...det är med blandade känslor som jag beundrar mitt mästerverk samtidigt som jag intar en kall öl och lägger in en ny snus. Skall jag verkligen skita ner mitt nya fina Rökhus? Eller skall det kanske bara få stå där i all sin glans och härlighet som ett minnesmärke av mannen som byggde det? Tänk om det inte fungerar??? Vilken nederlag. Det är många intressenta tankar som dyker upp nu när det är klart...
 
Jag provade att lägga på taktegel men det blev inte bra, harmonin i huset försvann så det fick bli dubbelt tjärpappstak istället. Tycker själv att det blev snyggt. Sedan blev ju pricken över i:et när jag vitkalkade grunden på gammalt vis, 8 lager med "kalk"...första och sista lagret nästan bara kalkvatten och mellanlagren tjockare struket. Kyrkvitt är nog rätt beskrivning eftersom bilden inte kan återge det vita på rätt sätt.
 
Fick ett galler av grannen som jag satte ram på så det passade, så det är också fixat. Temperaturmätare som har givaren inne och som jag kan läsa av på utsidan är också ordnat . Avställningsbord i form av en gammal kamin är på plats. Lax finns i frysen och grovsaltet är inhandlat så när jag känner mig redo då järnvägar skall det rökas på (fel uttryck, men ni förstår vad jag menar).

Jag återkommer när första rökta laxen är testad med utförligt receptur och beskrivning på vilken tilllagningsteknik jag använt.
 
//R.
 
ps. När jag står och tittar på Rökhuset så känner jag att det här kan bli en plats där män samlas. En plats för män att ta en öl eller en whiskey tillsammans med andra män som förstår hur män tänker. En plats där stillhet råder och där inget sägs om man inget har att säga. En plats där en man kan vara en man utan en tanke på att något han gör eller säger kan vara fel. En plats där Caj Karlsson citeras och analyseras och där alla krasst konstaterar att det mesta var bättre förr. I have a dream...

Kommentarer
Postat av: GlamChic

Wow, såå snyggt! Jag är verkligen imponerad Robban. Gillar även avställningsbordet, passar fint in. Och nästan lite modebloggsvarning på ditt sätt att beskriva den vita nyansen :)



2009-10-21 @ 20:47:54
URL: http://glamchic.blogg.se/
Postat av: R

en får tacke,,,,

2009-10-22 @ 08:09:33
Postat av: Marcus

Fantastiskt snyggt! Du skulle kunna sätta en stor väggklocka uppe i gavelspetsen så får du nytta av röken även när det inte röks på. Ska du verkligen ha jord runt grunden? Bättre att fylla på med makadam, då rinner vatten bort och du slipper massa ogräs runt rökhuset. /Marcus

2009-10-29 @ 08:34:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0