Rökhuset



Då var första provrökningen klar. Andvände en regnbåge som låg i frysen på cirka kilot som undertecknad själv fick på en fluga i somras. Tror att det var någon form att dagslända den nappade på.  Andvände rikligt med grovsalt på sidorna men också inuti. Lade fisken i en form i kylen i ett dygn och vände den efter tolv timmar. Torkade ur den med tidningspapper och därefter lades den på gallret i Röken.
 
4 timmar senare var den klar, det är viktigt med temperaturen. Inte någon gång under dessa 4 timmar översteg tempen 80 grader. Det gör att den behåller sin saftighet och undviker att bli torr. Det var lite cirkus innan jag hade hittat rätt med inluft och utsläpp av luft. Nyckeln är att det blir "lagom" drag så att inte veden börjar brinna för häftigt. Små fina lågor skall det vara som ger lagom värme och mycket rök.
 
Och resultatet blev fantastiskt. Saftig, salt och rökig, lades på en knäckemacka och avnjöts tillsammans med en kall öl. Kunde inte blivit bättre. Jag är helnöjd med att mina 5000 kronor och hundratals arbetstimmar som investerats fick sådan avkastning.
 
Så därmed tackar jag för mig...ett stort tack till "Räkan" som upplåtit sin fantastiska blogg till mig under några månader och släppt in en doft av svett, snus, avslagen öl och fisk på sin annars så parfymdoftande sida.
 
//R.
 
ps. vidhåller med en dåres envishet att pastellfärger passar bättre i kritlådor än på kläder. Undrar när M skall förstå detta?
pss. grattis D till guldklimpen, skönt att HBKs framtid är säkrad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0